°F | °C
invalid location provided
Μια ημέρα δεν είναι αρκετή

22 Σεπτεμβρίου:

Παγκόσμια Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο

xvris

Αλήθεια, πόσοι από μας που γνωρίζουμε για τη σημερινή ημέρα θα αφήσουμε το αυτοκίνητο; Σε μία χώρα με λιγότερους από 11 εκατομμύρια κατοίκους υπάρχουν 5 εκατομμύρια αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες. Σχεδόν ένα όχημα για κάθε δύο Έλληνες!

Οι πολιτικοί μας θα επιλέξουν να χρησιμοποιήσουν τα μέσα συλλογικής μεταφοράς ή να περπατήσουν, γνωρίζοντας ότι θα πρέπει να το ξανακάνουν μόνο του χρόνου τέτοια μέρα. Αλλά και εμείς ως πολίτες δε θα δείξουμε διαφορετική συμπεριφορά. Θα επιλέξουμε την άνεση του αυτοκινήτου για τη μετακίνησή μας και θα έχουμε στην άκρη του μυαλού μας το νέο μοντέλο που θα αγοράσουμε με προνομιακή χρηματοδότηση και πολλές δόσεις.

Μήπως λοιπόν ήρθε η ώρα να δούμε από άλλη οπτική τo θέμα της μετακίνησης; Σήμερα είναι μια καλή ευκαιρία να να κατέβουμε στο κέντρο με τα πόδια, το ποδήλατο, και φυσικά με τα μέσα μαζικής. Αξίζει τον κόπο να προβούμε σε αυτή την κίνηση για πολλούς και διαφόρους λόγους. Προστατεύουμε την υγεία μας, το περιβάλλον, την ατμόσφαιρα της πόλης, βρίσκουμε την ευκαιρία να κατέβουμε στην αγορά περπατώντας χωρίς το άγχος του παρκινγκ και ταυτόχρονα προστατεύουμε την τσέπη μας από την ασύμφορη οδήγηση στο κέντρο.

 

 Στατιστικά

  • 1.500.000 νέα αυτοκίνητα σε λιγότερο από 5 χρόνια..
  • Ατμοσφαιρική ρύπανση, φονικά μικροσωματίδια στις εξατμίσεις μας.

Η Ελλάδα κατέχει ένα αρνητικό ρεκόρ σε ό,τι αφορά στα επίπεδα των φονικών μικροσωματιδίων (ΡΜ10) στην ατμόσφαιρα, μεγάλο ποσοστό των οποίων οφείλεται στην κυκλοφορία των οχημάτων.

  • Τα 'πρωτεία' κρατά η Θεσσαλονίκη
  • Δεύτερη η Αθήνα
  • Τρίτη η Λάρισα
  • Τέταρτη η Πάτρα

Το 1/3 του χρόνου του ΙΧ κάνει ο ποδηλάτης στο κέντρο της πόλης

  • «Διαγωνιζόμενοι» στην Θεσσαλονίκη ξεκίνησαν με στόχο να διανύσουν μία απόσταση 2,5 χλμ ο ποδηλάτης έφτασε σε 7' 19'' ενώ ο πεζός που μετακινήθηκε με την αστική συγκοινωνία χρειάστηκε 12' 46''. Ο χρόνος του ΙΧ (συμπεριλαμβανομένου και του χρόνου για στάθμευση) ήταν 20' 32''.
  • Ανάλογο «πείραμα» μπορεί να γίνει και στην Πάτρα.

Τι ισχύει:

  • Η μετακίνηση με το ΙΧ στοιχίζει 3,3 ευρώ ,περίπου για 2,5 χιλιόμετρα, με δεδομένο ότι το κόστος στάθμευσης υπολογίστηκε μόνο για μία ώρα, με λεωφορείο στοιχίζει 90 λεπτά, την ώρα που ο πεζός και φυσικά ο ποδηλάτης μετακινούνται δωρεάν.
  • Αξιοσημείωτο επίσης είναι ότι ο οδηγός του αυτοκινήτου αναγκάζεται να κάνει περισσότερα χιλιόμετρα για να βρει θέση να παρκάρει Στα συνολικά οφέλη αναδεικνύονται, πέρα από το κόστος, η μικρή κατάληψη χώρου και η μηδενική ρύπανση από τον πεζό και τον ποδηλάτη, σε αντίθεση με το ΙΧ.
  • Σημαντικά ταχύτερος θα ήταν ο ρυθμός της αστικής συγκοινωνίας αν υπήρχαν λεωφορειόδρομοι, καθώς επίσης αξιοσημείωτη είναι και η έλλειψη σχεδιασμού για ποδηλατοδρόμους.

Σχετικές μελέτες του τμήματος Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής Αθηνών

  • Έδειξαν ότι αν τα μέσα επίπεδα των μικροσωματιδίων (ΡΜ10) στην Αθήνα ήταν κάτω από 20 μg/m3 (αντί των 52,12 μg/m3 που είναι τώρα), θα είχαμε 5.066 λιγότερους θανάτους κάθε χρόνο. Επιπλέον, μια τέτοια μείωση θα αύξανε το προσδόκιμο ζωής σχεδόν κατά ένα χρόνο για κάθε κάτοικο της Αθήνας.

 

Προτάσεις

  • Επιλέγουμε τα μέσα συλλογικής μεταφοράς όπου είναι δυνατό.
  • Περπατάμε στις μικρές αποστάσεις ή χρησιμοποιούμε ποδήλατο. Μας βοηθά να κρατηθούμε σε φόρμα και επιπλέον, προστατεύουμε το περιβάλλον.
  • Προτιμάμε ένα αυτοκίνητο χαμηλής κατανάλωσης
  • Προσαρμόζουμε τον τρόπο οδήγησής μας για να κάνουμε εξοικονόμηση καυσίμων και να μειώσουμε τη ρύπανση.
  • Ελέγχουμε τακτικά τα λάστιχα του αυτοκινήτου μας.
  • Σωστό φούσκωμα μπορεί να μας εξοικονομήσει κατά μέσο όρο 25 λίτρα καυσίμου το χρόνο!
 

Εορτολόγιο

Δημοσκόπηση

ΤΑ ΝΕΑ ΜΕ ΤΡΑ ΠΟΣΟ ΘΑ ΕΠΗΡΕΑΣΟΥΝ ΤΗ ΖΩΗ ΣΑΣ:
 

Login...