°F | °C
invalid location provided
ΕΔΩ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΙΓΕΤΑΙ ΚΑΙ Η …
Πέμπτη, 28 Απρίλιος 2022 19:59

 

 ΓΡΙΑ ΧΤΕΝΙΖΕΤΑΙ! Γράφει ο Δημήτρης Στεργίου......

 
Κι άλλες εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ τώρα και για … «λευκοτσικνιάδες»;
 


Το Σωματείο «Διάζωμα» προτείνει νέο πρόγραμμα με τίτλο ««Πολιτιστική – περιβαλλοντική διαδρομή Αιτωλοακαρνανίας» σε συνέχεια προηγούμενης προϋπολογισμού 4.965.260,60 ευρώ (από τα οποία για … δημοσιότητα, μάρκετινγκ και άλλα 580.000 ευρώ!!1) και, για «λευκοτσικνιάδες, πάπιες, αργυροπελεκάνους, χρυσαετούς, βίδρες, ρινοδέλφινα που συνομιλούν με τα πέντε αρχαία θέατρα» και την ένταξή του σε κοινοτικά προγράμματα…
 
Του Δημήτρη Στεργίου......
 
 
Πρώτη φωτογραφία: Με αυτή τη φωτογραφία, που είναι η ίδια που συνόδευε την προηγούμενη πρόταση, ανακοίνωσε το Σωματείο «Διάζωμα» το νέο πρόγραμμα για την … «ολιστική ανάδειξη» της Αιτωλοακαρνανίας!!! Μόνο για δημοσιότητα, μάρκετινκ, ψηφιακές εφαρμογές και άλλες τοπικές δράσεις ο προϋπολογισμός του προγράμματος αυτού, σύμφωνα με στοιχεία του Σωματείου, ανερχόταν σε … 580.000 ευρώ, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός σε … 4.965.260,60 ευρώ, με τον δυστυχή ... ετοιμόρροπο πύργο να κραυγάζει συνεχώς για βοήθεια!!!
 


Φωτογραφία δεύτερη: Πανοραμική άποψη του δασώδους εσωτερικού χώρου της αρχαίας πόλης της Παλαιομάνινας που περικλείεται (ελάχιστα φαίνονται) από τείχη μήκους 1.700 μέτρων και απλώνεται σε όλη την πλαγιά του λόφου που αρχίζει από την ακρόπολη (πάνω) και καταλήγει στην Κεντρική Πύλη ή «Αυλόπορτα» στη δεξιά όχθη του Αχελώου (Αρχείο Βασίλη Λαμπρινουδάκη)
 


Φωτογραφία τρίτη: Τμήμα της αρχαίας πόλης μετά την «Αυλόπορτα» όπου, όπως θα μπορεί να φαντασθεί κανείς, ευδοκιμούν όχι μόνο λευκοτσικνιάδες, πάπιες, αργυροπελεκάνοι, χρυσαετοί, βίδρες, ρινοδέλφινα, αλλά και φίδια, αλεπούδες, τσακάλια και άγρια θηρία του βουνού και του λόγγου. Κι όμως σε αυτή τη γραφική πλαγιά ζούσαν πριν από 2.500 χρόνια πάνω 15.000 κάτοικοι!!! (αρχείο Βαγγέλη Τσάκαλου)
 
Δεν είναι πρωταπριλιάτικο ανέκδοτο!
 
580.000 ευρώ για δημοσιότητα, μάρκετινκ, ψηφιακές εφαρμογές και άλλες τοπικές δράσεις , αλλά κανένα ευρώ για τον ... ετοιμόρροπο πύργο!!!
 
Ουφ! Δεν τα προλαβαίνω πια! Βοηθήστε κι εσείς, αγαπητές μου φίλες και αγαπητοί μου φίλοι. Δημιουργήστε έναν ξηρομερίτικο, έναν ακαρνανικό ιστότοπο που να καταγγέλλει αποκλειστικά τα κακώς κείμενα και να παρουσιάζει αποκλειστικά τα καλώς κείμενα στην περιοχή. Βοηθήστε, αποκαλύψτε, φωνάξτε. Δεν είχε στεγνώσει ακόμα η μελάνη, όπως λέμε εμείς οι δημοσιογράφοι, από τη χθεσινή ανάρτησή μου για την υπό κατάρρευση βυζαντινή εκκλησία – σύμβολο στο παλιό χωριό Βασιλόπουλο Ξηρομέρου και σήμερα διάβασα μιαν ανακοίνωση του σωματείου «Διάζωμα», το οποίο επανέρχεται με τη γνωστή πρόταση – πρόγραμμα με τίτλο «Πολιτιστική – περιβαλλοντική διαδρομή Αιτωλοακαρνανίας» για να ενταχθεί (που αλλού;) σε … «Χρηματοδοτικό Πρόγραμμα». Και το ερώτημα ενός συνετού διαχειριστή εθνικών πόρων και κοινοτικών προγραμμάτων ή οικονομολόγου είναι: μετρήθηκε αν το προηγούμενο είχε κάποιο συντελεστή απόδοσης στην τοπική ανάπτυξη, στο τοπικό εισόδημα, στην τοπική κοινωνία ή αν επετεύχθη ο στόχος της προηγούμενης πρότασης, που είναι, σύμφωνα με τη διαβεβαίωση του Σωματείου «η ολιστική ανάδειξη, η προβολή και η διαχείριση της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς της Αιτωλοακαρνανίας ως επώνυμου προϊόντος πολιτιστικού τουρισμού και η σύνδεση των μνημείων της με την τοπική παραγωγή και επιχειρηματικότητα». Θα μπορούσαν να μας απαντήσουν όλοι αυτοί που το ενέκριναν ή αυτοί που πίεζαν στη Βουλή να εγκριθεί; Την παραθέτω για να τη διαβάσετε κι εσείς:
 
«Λευκοτσικνιάδες, πάπιες, αργυροπελεκάνοι, χρυσαετοί, βίδρες, ρινοδέλφινα συνομιλούν με πέντε αρχαία θέατρα, που έχουν υποδεχθεί στίχους αρχαίων τραγικών και βαρυσήμαντους λόγους πολιτικών. Η τουριστική διαδρομή της Αιτωλοακαρνανίας συνδέει τα θαύματα της φύσης με τα θαύματα του πολιτισμού και τα προβάλλει με τον πλέον σύγχρονο και ολοκληρωμένο τρόπο».
 
Δηλαδή, εδώ ο κόσμος καίγεται και η γριά χτενίζεται! Εδώ ο ελληνικός λαός «καίγεται» από την ακρίβεια, υποφέρει από την υπερφορολόγηση (για πρώτη φορά οι Έλληνες καλούνται να πληρώσουν μαζί φόρο ακίνητης περιουσίας, δηλαδή ΕΝΦΙΑ, και φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων!) και την ανεργία, από την υπερχρέωση (η σημερινή και οι επόμενες γενικές θα πληρώνουν ετήσιες δόσεις 10 δις. ευρώ για την εξυπηρέτηση του χρέους έως το 2071), το δημόσιο χρέος είναι πάνω από 350 δις. ευρώ ή 200% αυτού που παράγουμε, αλλά περιχαρής η κυβέρνηση ανακοινώνει ότι θα βγει στις ξένες αγορές για νέο δανεισμό με επταετές ομόλογο, ο κρατικός προϋπολογισμός πνίγεται από ελλείμματα, βυζαντινά μνημεία, πύργοι, πύλες καταρρέουν, αρχαιολογικοί χώροι καταστρέφονται, η πολιτιστική κληρονομιά παραμένει στα έγκατα ή φυγαδεύεται από τυμβωρύχους , δηλαδή όλα τα έχει η Μαριορή και οι … λευκοτσικνιάδες έλειπαν!
 
Και η νέα περιγραφή του νέου «προγράμματος» από «Διάζωμα» είναι περίπου η ίδια με εκείνη των προηγούμενων, τα οποία είχα παρουσιάσει πέρυσι, την 1η Απριλίου 2021, από τη θέση αυτή με τίτλο «Δεν είναι πρωταπριλιάτικο ανέκδοτο! 580.000 ευρώ για δημοσιότητα, μάρκετινκ, ψηφιακές εφαρμογές και άλλες τοπικές δράσεις , αλλά κανένα ευρώ για τον ... ετοιμόρροπο πύργο!!!»
 
Διαβάστε κι αυτή:
 
«Το Σωματείο «ΔΙΑΖΩΜΑ» προτείνει το σχεδιασμό ενός ολιστικού προγράμματος πολιτιστικού τουρισμού, τη «Διαδρομή Φύσης και Πολιτισμού της Αιτωλοακαρνανίας», με συνεκτικό στοιχείο τα αρχαία θέατρα και τους υδάτινους φυσικούς πόρους της. Ο στόχος της πρότασης είναι η ολιστική ανάδειξη, η προβολή και η διαχείριση της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς της Αιτωλοακαρνανίας ως επώνυμου προϊόντος πολιτιστικού τουρισμού και η σύνδεση των μνημείων της με την τοπική παραγωγή και επιχειρηματικότητα. Πόλοι: Έξι αρχαία Θέατρα: Πλευρώνας, Μακύνειας, Οινιαδών, Καλυδώνας, Στράτου και Αμφιλοχικού Άργους, αρχαιολογικές θέσεις (όπως το Θέρμο Αιτωλίας) και Μουσεία, λίμνες, ποτάμια, λιμνοθάλασσες και βιότοποι της Αιτωλοακαρνανίας, που περιβάλλουν και «συνομιλούν» με τους αρχαιολογικούς χώρους. Προϋπολογισμός: Ο προϋπολογισμός θα οριστεί με την έγκριση του προγράμματος».
 
Ζητώ συγνώμη για το μακροσκελές πάλι άρθρο μου. Δεν είναι σχόλιο. Είναι άρθρο που χρειάζεται τεκμηρίωση για να μπορούν μερικοί αρμόδιοι να «κατανοήσουν τη σκοπιμότητα», που είναι μόνο μία: η σωστή ενημέρωση! Έσπευσα να κάνω τη σημείωση αυτή διότι προφανώς θα θέλετε να μάθετε για την «ταμπακιέρα», δηλαδή για το κόστος αυτού του «προγράμματος». Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να υπενθυμίσω μερικά στοιχεία για την προηγούμενη πρόταση του παραπάνω Σωματείου, την οποία παρουσίασα και σχολίασα στο περσινό άρθρο μου και η οποία αφορούσε το ίδιο θέμα, δηλαδή «τη διαμόρφωση ενός δικτύου πολιτιστικών διαδρομών και στην Αιτωλοακαρνανία», μετά από αυτό που προωθήθηκε στην Ήπειρο. Και επειδή ουδέν εστί γενέσθαι των δεόντων άνευ χρημάτων, οι συγγραφείς της πρότασης επισήμαιναν και τις πηγές από τις οποίες θα αντλούσε πόρους «η ολοκληρωμένη χωρική επένδυση». Ποιες είναι αυτές; Μα οι γνωστές όπου είναι στραμμένα τα μάτια όλων εκείνων που θέλουν το καλό μας, το καλό του πολιτισμού, το καλό του τόπου, την ανάπτυξη και άλλα ηχηρά παρόμοια! Οι πόροι αυτοί, όπως επισήμαιναν, αντλούνται από περισσότερα του ενός ευρωπαϊκά ταμεία και περισσότερα του ενός Επιχειρησιακά Προγράμματα (Περιφερειακά και Τομεακά), που δημιουργούν, όπως τονιζόταν, «έναν ευέλικτο χρηματοδοτικό μηχανισμό που ξεπερνά τους περιορισμούς χρηματοδότησης και τους περιορισμούς που μπορούν να θέτουν οι επιμέρους Θεματικοί Στόχοι και οι Χρηματοδοτικές Προτεραιότητες του κάθε ταμείου και του κάθε επιμέρους Επιχειρησιακού Προγράμματος.
 
Το «Διάζωμα» έχει εμπειρία και … τεχνογνωσία που δεν έχει το … κράτος;
 
Στη συνέχεια, το «Διάζωμα», σαν να είναι επενδυτικός σύμβουλος του κράτους, του υπουργείου Πολιτισμού, του υπουργείου Οικονομικών, της κυβέρνησης, προχωράει και σε λεπτομέρειες, όπως:
 
«Ήδη, από τις ΟΧΕ που έχουν εγκριθεί στην Ελλάδα ( δηλαδή από το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γενική Γραμματεία Δημοσίων Επενδύσεων – ΕΣΠΑ, «Εγκύκλιος σχεδιασμού, υλοποίησης και παρακολούθησης των Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων ως εργαλείων Ολοκληρωμένης Χωρικής Ανάπτυξης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων της προγραμματικής περιόδου 2014-2020»), με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ, το “Διάζωμα”, όπως ανέφεραν στο κείμενο , συμμετέχει με έξι προγράμματα Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων – Διαδρομών. Συγκεκριμένα έχει εμπλακεί ενεργά: Πολιτιστική Διαδρομή Αρχαίων Θεάτρων της Ηπείρου που θα συμπεριλαμβάνει σε μια ενιαία διαδρομή τα αρχαία θέατρα Νικόπολης, Κασσώπης, Δωδώνης, Αμβρακίας και Γιτάνων, Διαδρομή των Μνημείων Φύσης και Πολιτισμού της Στερεάς Ελλάδας «ΟΙΔΙΠΟΥΣ», Πολιτιστική διαδρομή της Εγνατίας Οδού «Via Egnatia», Πολιτιστική Διαδρομή Θεσσαλίας, Πολιτιστική Διαδρομή Βορείων Σποράδων, Πρόγραμμα Ο.Χ.Ε. για την αξιοποίηση των λιμνών της Δυτικής Μακεδονίας . Παράλληλα, όπως τονίζεται, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία που προέκυψε από τις παραπάνω Ο.Χ.Ε., το «ΔΙΑΖΩΜΑ»: 1. Έχει ξεκινήσει την ενεργό συμμετοχή στην προετοιμασία ανάλογων προγραμμάτων σχεδόν σε όλες τις περιφέρειες της χώρας. Πιο συγκεκριμένα, έχουν ξεκινήσει διαβουλεύσεις για οκτώ ακόμη προγράμματα Πολιτιστικών Διαδρομών που προτείνεται να χρηματοδοτηθούν, επίσης, μέσω προγραμμάτων Ο.Χ.Ε. της επόμενης προγραμματικής περιόδου (2021-2027). Πρόκειται για την Πολιτιστική Διαδρομή Πελοποννήσου, με προτεινόμενο τίτλο: «ΜΟΡΕΑΣ», τη Διαδρο - μή Μινωικών Ανακτόρων Κρήτης, με προτεινόμενο τίτλο: «ΜΙΝΩΑΣ», την Ο.Χ.Ε. Αττικής, με προτεινόμενο τίτλο: «Η Τριλογία της Αττικής», την Πολιτιστική Διαδρομή Κεντρικής Μακεδονίας, με προτεινόμενο τίτλο: «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ», την Πολιτιστική και Περιβαλλοντική Διαδρομή Αιτωλοακαρνανίας, τις Πολιτιστικές Διαδρομές Νάξου και Σαντορίνης ως πιλοτικές προσεγγίσεις για το νησιωτικό μας σύμπλεγμα και στις τρεις νησιωτικές Περιφέρειες ( Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου, Ιονίων Νήσων) και την «Ολυμπία Διαδρομή» που περιλαμβάνει τα μνημεία της φύσης και του πολιτισμού κατά μήκος της Ολυμπίας Οδού. 2. Πρόκειται να ξεκινήσει διαβουλεύσεις με τις περιφέρειες της χώρας που ήδη υλοποιούν προγράμματα Πολιτιστικών Διαδρομών για να τις εμπλουτίσουν και να τις επεκτείνουν με δράσεις και έργα που θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν, επίσης, μέσω των προγραμμάτων Ο.Χ.Ε. της επόμενης προγραμματικής περιόδου (2021-2027)».
 
Δηλαδή, το «Διάζωμα» προβάλλεται να έχει εμπειρία και τεχνογνωσία, που δεν έχει το … κράτος, τονίζοντας ακόμα και τα εξής:
 
“Αξιοποιώντας το μνημειακό μας πλούτο το Σωματείο «ΔΙΑΖΩΜΑ» προτείνει τη διαμόρφωση ενός δικτύου πολιτιστικών διαδρομών, με συνεκτικό στοιχείο τα αρχαία θέατρα. Το δίκτυο αυτό μπορεί να υλοποιηθεί σε συνεργασία με τις αρμόδιες Περιφέρειες και το Υπουργείο Πολιτισμού. Για να αποκτήσει μεγάλη δυναμική το δίκτυο αυτό, είναι απαραίτητο η κάθε πολιτιστική διαδρομή να αναπτυχθεί ως ένα ολιστικό πρόγραμμα που θα συνδέει τα μνημεία με το σύνολο των τοπικών δραστηριοτήτων (πρωτογενή τομέα, γαστρονομία κάθε περιοχής, λαϊκό πολιτισμό, καταλύματα κ.λπ.). Η επιτυχία του προγράμματος υλοποιεί τελικά το βασικό όραμα του Διαζώματος που είναι: «τα μνημεία στο κέντρο της ζωής και της βιώσιμης ανάπτυξης».
 
Θερμοί υποστηρικτές του προγράμματος του «Διαζώματος» υπουργοί, ντόπιοι βουλευτές και … σωματεία αντί των καταρρεόντων αρχαίων μνημείων!
 
Έκανα αυτή την αναδρομή στο περσινό κείμενο του «Διαζώματος» για την «πολιτιστική Διαδρομή της Αιτωλοακαρνανίας» διότι και η πρόταση αυτή θα υποστηριχθεί ξανά μάλλον θερμότατα από υπουργούς Πολιτισμού, ντόπιους βουλευτές και σωματεία. Μάλιστα, προβλέπω ότι αν καθυστερήσει η έγκριση, θα την φέρουν στη Βουλή ή θα διοργανώνουν ... ημερίδες και θα ζητούν και ... υπογραφές, όπως έκαναν και για την προηγούμενη «διαδρομή»! Η διαπίστωση αυτή γίνεται μελαγχολικότερη αν σας θυμίσω ότι οι ίδιοι οι βουλευτές ή σωματεία δεν έχουν αντιδράσει και δεν έχουν φέρει στη Βουλή τα δημοσιεύματα για τους υπό κατάρρευση πύργους, πύλες και βυζαντινά μνημεία του Ξηρομέρου!
 
Υπενθυμίζω, λοιπόν, ότι το 2019 το σωματείο “Διάζωμα” επανήλθε με νέα πρόταση για “Πολιτιστική Διαδρομή Φύσης και Πολιτισμού της Αιτωλοακαρνανίας», διότι, όπως τόνιζε τότε, είναι “ιδανικός τόπος εφαρμογής”. Είχε προηγηθεί μία άλλη πρόταση το 2014από το ίδιο σωματείο για «το σχεδιασμό μιας πολιτιστικής και περιβαλλοντικής διαδρομής στην Αιτωλοακαρνανία, δηλαδή μιας συνδυασμένης διαδρομής αρχαίων θεάτρων και υδάτινου στοιχείου ως ένα επώνυμο τουριστικό προϊόν-εμπειρίας που να συνδυάζει τον πολιτιστικό τουρισμό με αυτόν της φύσης», αλλά δεν χρηματοδοτήθηκε, μολονότι υποστηρίχθηκε προκλητικά από κόμματα, βουλευτές και νομάρχη! Παραθέτω ένα σύντομο σχετικό χρονικό από το αρχείο μου:
 
1. Στις 29 Μαίου (αποφράς ημέρα για τον Ελληνισμό!) πραγματοποιήθηκε η τρίτη γενική συνέλευση του «ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ» (είχε ιδρυθεί το 2008) στο αρχαίο θέατρο των Οινιαδών, με την παρουσία της τότε γενικής γραμματέα Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη (σημερινής υπουργού Πολιτισμού), του προέδρου της Ε.Ν.Α.Ε. Δημήτρη Δράκου, της γενικής διευθύντριας του υπουργείου Πολιτισμού Μαρίας Βλαζάκη, νομαρχών, δημάρχων και διακοσίων πενήντα περίπου μελών του «ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ» απ’ όλη τη χώρα. Τότε ανακοινώθηκε ότι από τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει στην Αιτωλοακαρνανία ένα πιλοτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε συνεργασία των υπουργείων Πολιτισμού και Παιδείας με υλικό και δράσεις για το Αρχαίο Θέατρο. Ανακοινώθηκαν πολλά, ελέχθησαν πολλά , όπως και από τότε νομάρχη Αιτωλοακαρνανίας Θύμιο Σώκο, ο οποίος, μεταξύ άλλων, τόνισε ότι “θέλουμε να είμαστε πρωταγωνιστές σε αυτήν την υπόθεση και θέλουμε εμπνευσμένες πρωτοβουλίες όπως η πρωτοβουλία για το «Διάζωμα», να καθοδηγούν τις προσπάθειες όλων μας και κυρίως εκείνων που έχουν την ευθύνη για να πάμε μπροστά...” Επίσης, στο προλόγισμα της συνέλευσης ο πρόεδρος του «ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ» Σταύρος Μπένος είπε, μεταξύ άλλων και τα εξής: “Αυτό το ταξίδι των δύο χρόνων μας πλούτισε με την άδολη αθωότητα της αρχαιολογικής κοινότητας τη δύναμη των θεσμών της αυτοδιοίκησης και την απεραντοσύνη της σοφίας της ψυχής και εθελοντισμού των πολιτών της πατρίδας μας. Δεν υπάρχει τίποτα πιο λυτρωτικό ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που διαβαίνουμε, να βιώνεις τη φωτεινή πλευρά των ανθρώπων και τη σταδιακή διαμόρφωση ενός κινήματος αγάπης για την προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς κι εδώ τα βιώνουμε αυτά με τον καλύτερο τρόπο μιας και ο νομός Αιτωλοακαρνανίας αποτελεί το εργαστήρι του ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ».
 
2. Στη συνέχεια, προωθήθηκαν πρωτοβουλίες και δράσεις της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αιτωλοακαρνανίας για την προστασία και ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων του νομού σε συνεργασία με το “Διάζωμα”. Αναφέρω την έκδοση των Αρχαίων Θεάτρων του Νομού από τον Λάζαρο Κολώνα, Επίτιμο Γενικό Διευθυντή Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού, με τη συνεργασίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοοίκησης, το ντοκιμαντέρ για τα αρχαία Θέατρα του Νομού, από τον Πρόεδρο του «ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ» Σταύρο Μπένο, ως αποτέλεσμα της συνεργασίας της Ν.Α . Αιτωλοακαρνανίας, της ΛΣΤ΄ ΕΠΚΑ και του «ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ»
 
3. Το θέμα έφεραν στη Βουλή στις 24 Ιουλίου 2018 με ερώτηση για υλοποίηση της πρότασης του σωματείου “Διάζωμα” οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Μαρία Τριανταφύλλου, Γιώργος Βαρεμένος και Πάνος Σκουρολιάκος στους αρμόδιους υπουργούς Πολιτισμού, Οικονομίας και Τουρισμού.
 
4. Σε όλες αυτές και άλλες παρεμβάσεις απάντησαν τότε (Σεπτέμβριος του 2018) τόσο ο αρμόδιος υπουργός για το ΕΣΠΑ όσο και η τότε υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά , η οποία, ευγενώς, παρέπεμψε την υλοποίηση της πρότασης στο επόμενο ΕΣΠΑ 2021-2027, τονίζοντας ότι “σε αντίθεση με τις προηγούμενες Προγραμματικές Περιόδους, δεν προβλέφθηκαν ξεχωριστά και σαφώς διακριτά κονδύλια για τον τομέα του Πολιτισμού” και ότι “στο τρέχον ΕΣΠΑ ο Τομέας του Πολιτισμού δεν διαθέτει ξεχωριστό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, όπως στο Γ’ ΚΠΣ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Πολιτισμός» 2000-2013. Επίσης, η ίδια υπουργός σημειώνει” αδειάζοντας” ευγενώς τους υποστηρικτές της πρότασης του “Διαζώματος” ότι “το υπουργείο Πολιτισμού στο πλαίσιο της διαβούλευσης για το ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας πρότεινε να συμπεριληφθεί η πρόταση για «Πολιτισμική – Περιβαλλοντική Διαδρομή γύρω από τη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου» από την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας, η οποία είναι διακριτή από την πρόταση του «Διαζώματος» και του Φορέα Διαχείρισης Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου”. Δηλαδή, ευγενικά συμφωνούσε να υλοποιηθεί η πρόταση μόνο εκείνη της Εφορείας Αρχαιοτήτων!!!
 
5. Επίσης, με ερώτησή του προς την υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη ο βουλευτής Αιωτολοακαρνανίας του Κινήματος Αλλαγής Δημήτρης Κωνσταντόπουλος στις 25 Σεπτεμβρίου 2019, δηλαδή λίγο πριν από την υποβολή επισήμως (τον Νοέμβριο του 2019) της πρότασης από το “Διάζωμα” ζήτησε την αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς του νομού, με την υλοποίηση της πρότασης του παραπάνω σωματείου, το οποίο, όπως τονίζει, “έχει κάνει σπουδαίο έργο ως προς την τεκμηρίωση και ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων του νομού, όπως επίσης και ως προς τη μελέτη και την επεξεργασία προτάσεων για την αποκατάστασή τους και την «κοινωνικοποίησή» τους”!
 
6. Ακόμα, ο Φορέας Διαχείρισης Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου-Ακαρνανικών Ορέων, διοργάνωσε στο Αγρίνιο στις 30 Οκτωβρίου 2020 ημερίδα με θέμα «Έναρξη δράσεων του Φορέα Διαχείρισης στο πλαίσιο της πράξης του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΥΜΕΠΕΡΑΑ». Στόχος της ημερίδας ήταν η ενημέρωση του κοινού για τις δράσεις διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών ειδών και οικοτόπων του Φορέα Διαχείρισης στο πλαίσιο του προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΥΜΕΠΕΡΑΑ), καθώς επίσης και η ενεργοποίηση των δράσεων βελτίωσης του καθεστώτος διατήρησης της περιοχής ευθύνης του, με την υπενθύμιση ότι το Σωματείο «ΔΙΑΖΩΜΑ» σε συνεργασία με τον Φορέα Διαχείρισης Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου-Ακαρνανικών Ορέων προτείνει τα τελευταία χρόνια το σχεδιασμό ενός ολιστικού προγράμματος πολιτιστικού τουρισμού στην Αιτωλοακαρνανία, τη «Διαδρομή Φύσης και Πολιτισμού της Αιτωλοακαρνανίας», με συνεκτικό στοιχείο της διαδρομής τα αρχαία θέατρα και οι υδάτινοι φυσικοί πόροι της και “κοινή επιδίωξη η ένταξη του παραπάνω προγράμματος στο ΕΣΠΑ 2021-2027 και είναι ήδη σε εξέλιξη οι σχετικές διεργασίες”.
 
7. Στις 21 Οκτωβρίου 2019, δηλαδή λίγο πριν από την κατάθεση της νέας πρότασης για “αειφόρο ανάπτυξη” της Αιτωλοακαρνανίας, η σημερινή υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη πραγματοποίησε περιοδεία στην Αιτωλοακαρνανία, στη διάρκεια της οποίας παραχώρησε συνέντευξη Τύπου με τον περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας. Τότε, η υπουργός γνωστοποίησε, μεταξύ άλλων, τις θετικές εξελίξεις που αφορούν στο αρχαίο θέατρο Στράτου, κι αναφέρθηκε εκτενώς και στα Προγράμματα Πολιτιστικών Διαδρομών που υλοποιούνται στη χώρα, όπως είναι το πρόγραμμα «Πολιτιστική Διαδρομή Φύσης και Πολιτισμού της Αιτωλοακαρνανίας» που προτείνουν το ΔΙΑΖΩΜΑ και ο «Φορέας Διαχείρισης Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου», επαναλαμβάνοντας τα γνωστά που αναφέρει το “Διάζωμα¨ότι, δηλαδή “το πρόγραμμα έχει στόχο τη «συνένωση» των διάσπαρτων αρχαιολογικών χώρων και διαδρομών της Αιτωλοακαρνανίας, με την αξιοποίηση του φυσικού περιβάλλοντος, σε μια ενιαία διαδρομή που θα αναδεικνύει το πολιτιστικό και οικολογικό απόθεμα της Αιτωλοακαρνανίας, ώστε η περιοχή να αποκτήσει ένα ελκυστικό τουριστικό προϊόν”. Και, φυσικά, δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο πρόγραμμα «Πολιτιστική Διαδρομή στα Αρχαία Θέατρα της Ηπείρου», που υλοποιείται με τη βεντάλια συνεργειών του υπουργείου Πολιτισμού, της Περιφέρειας Ηπείρου και, φυσικά, του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ». Αλλά, τότε η υπουργός προχώρησε ακόμα πιο πέρα, παρουσιάζοντας τα οφέλη από αυτό πρόγραμμα. Συγκεκριμένα, είπε, μεταξύ άλλων, τα εξής: “Το εν λόγω πρόγραμμα μπορεί να λειτουργήσει σαν μοντέλο για την υλοποίηση ανάλογων προγραμμάτων σε όλη τη χώρα και εξήγησε πως για την αποτελεσματική λειτουργία του πολιτιστικού αυτού μοντέλου ανάπτυξης, την αποκλειστική ευθύνη για τη διαχείριση των μνημείων θα έχει το υπουργείο Πολιτισμού με τις κατά τόπους αρχαιολογικές υπηρεσίες, ενώ τη διαχείριση της Πολιτιστικής Διαδρομής, ως προϊόντος πολιτιστικού τουρισμού, θα έχουν οι τοπικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, οι οποίοι και θα αξιοποιήσουν το έργο το οποίο θα έχει παραχθεί εντός των αρχαιολογικών χώρων από το υπουργείο Πολιτισμού”. Πιο προσεκτικός ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης, τόνισε την ανάγκη συνεργιών μεταξύ τοπικής αυτοδιοίκησης και κυβέρνησης, αλλά και την ευκαιρία που προσφέρει ο σχεδιασμός της νέας προγραμματικής περιόδου για την αποτελεσματική ανταπόκριση στις προκλήσεις της εποχής...
 
Νέα πρόταση για «Πολιτιστική Διαδρομή Φύσης και Πολιτισμού” μετά την απόρριψη το 2014
 
Παρά την απόρριψη της πρώτης πρότασης του 2014 και τη σαφή ενημέρωση της τότε υπουργού Πολιτισμού ότι δεν προβλέπεται χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, το σωματείο «ΔΙΑΖΩΜΑ», η τοπική αυτοδιοίκηση, το κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και άλλοι ενέκριναν ασμένως τις μελέτες που πραγματοποιούνταν, χωρίς να έχει εξασφαλισθεί χρηματοδότηση!!! Έτσι, τον Νοέμβριο του 2019 το “Διάζωμα” και ο «Φορέας Διαχείρισης Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου» επανήλθαν, όπως αναφέρθηκε, με νέα πρόταση για τον σχεδιασμό ενός εμπλουτισμένου προγράμματος Πολιτιστικής και Περιβαλλοντικής Διαδρομής στην Περιφερειακή Ενότητα Αιτωλοακαρνανίας, το οποίο, από ό,τι έχω διαβάσει έχει γίνει δεκτό ενθουσιωδώς και από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας!
 
Και η «ταμπακιέρα» των “διαδρομών” είχε προϋπολογισμό 4.965.260,6 ευρώ!!!
 
Σας κράτησα σε αγωνία μέχρι να σας ενημερώσω για το κόστος της προηγούμενης πρότασης του «Διαζώματος» για την «ανάπτυξη» της Αιτωλοακαρνανίας, το οποίο μάλλον θα είναι το ίδιο ή και υψηλότερο για τη νέα. Αναλυτικά, λοιπόν, τα έργα υποδομών για την ανάδειξη των θέσεων της Διαδρομής είναι, όπως περιγράφονται στην πρόταση του “Διαζώματος”, ήταν τα ακόλουθα
 
1. Αποκατάσταση και Ανάδειξη Αρχαίου Θεάτρου Οινιαδών: Προβλέπονται εργασίες στο κοίλο, στην ορχήστρα και στο σκηνικό οικοδόμημα με στόχο τη συντήρηση των λίθων, τη δομική αποκατάσταση και τη βελτίωση της αναγνωσιμότητας του Θεάτρου. Ειδικότερα περιλαμβάνονται: Προκαταρκτικές γενικές εργασίες (διαλογή διάσπαρτων μελών, ανασκαφικοί καθαρισμοί, καθαιρέσεις και αποχωματώσεις). Εργασίες επιχώσεων - επιστρώσεων και αποστράγγισης. Στερεωτικές εργασίες (ανάταξη λιθοπλίνθων αναλημμάτων, ενισχύσεις αναλημμάτων, συγκολλήσεις, ενέματα, σφραγίσεις), συμπληρώσεις και ανακτήσεις (στυλοβάτης, εδώλια, σκηνικό οικοδόμημα), συντηρήσεις επιφανειών, προμήθεια και τοποθέτηση νέων λίθων. Τοποθέτηση μίας ενημερωτικής πινακίδας. Προϋπολογισμός: 694.662,00 ευρώ με προτεινόμενο δικαιούχο υλοποίησης την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδος
 
2. Αποκατάσταση Αρχαίου Θεάτρου Πλευρώνας: Προβλέπονται εργασίες στο κοίλο, στην ορχήστρα και στο σκηνικό οικοδόμημα με στόχο τη δομική και μορφολογική του αποκατάσταση και ανάδειξη. Ειδικότερα περιλαμβάνονται: εργασίες πεδίου (καθαρισμοί και αποχωματώσεις), στερεώσεις, συμπληρώσεις αναστηλωτικές εργασίες - ανακτήσεις, συντηρήσεις επιφανειών και αρχιτεκτονικών μελών και κατασκευή νέων μελών από χυτό υλικό. Προϋπολογισμός: 896.100,00 ευρώ.
 
3. Ανάδειξη Αρχαίου Θεάτρου Μακύνειας: Προβλέπεται η συντήρηση και στερέωση όλων των ευπαθών δομικών στοιχείων του θεάτρου, η συντήρηση λίθου με παράλληλες συγκολλήσεις λίθων, η διόρθωση της θέσης εδωλίων με ταυτόχρονες μικρομετακινήσεις μελών, εργασίες για τη διατήρηση και συντήρηση των κατακερματισμένων εδωλίων, η επανατοποθέτηση εδωλίων στις αρχικές τους θέσεις, αλλά και η συμπλήρωση του κοίλου με νέα εδώλια, η ενίσχυση της θεμελίωσης των ακραίων εδωλίων, η κατάχωση των χώρων του σκηνικού οικοδομήματος, η αντικατάσταση του χωμάτινου δαπέδου που παρεμβάλλεται μεταξύ των σειρών των εδωλίων, με δάπεδο από κονίαμα με χωμάτινη υφή, η διευθέτηση των ομβρίων κ.α. Προϋπολογισμός: 250.437,00 ευρώ.
 
4. Έργα στο αρχαίο θέατρο Καλυδώνας: Προβλέπονται επανατοποθετήσεις αρχιτεκτονικών μελών στην αρχική τους θέση, συμπληρώσεις, συγκολλήσεις και στερεώσεις μελών, διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου του αρχαίου θεάτρου, κατασκευή των απαραίτητων διαδρομών, σημάνσεων, πινακίδων και στάσεων που απαιτούνται για τη βελτίωση της επισκεψιμότητάς του. Θα γίνουν επιπλέον, οι απαραίτητες διαμορφώσεις πρανών, τα αποστραγγιστικά έργα για την απομάκρυνση των ομβρίων, φυτοτεχνικές εργασίες και περίφραξη. Ενδεικτικός Προϋπολογισμός: 704.061,60 ευρώ
 
5. Ανάδειξη Αρχαίου Θεάτρου Στράτου: Η μελέτη προβλέπει: να βελτιωθεί κατά το δυνατό η εικόνα του μνημείου ως θεάτρου., να συντηρηθεί το κατά χώρα διατηρούμενο υλικό (in-situ), να γίνουν μικρής κλίμακας συμπληρώσεις ή αντικαταστάσεις πολύ φθαρμένων λίθων στο κτίριο της σκηνής, να αποκατασταθούν οι κάτω βαθμίδες του κοίλου και οι προεδρίες, να γίνουν συμπληρώσεις με νέο ή τεχνητό λίθο στις βαθμίδες των καθισμάτων μεταξύ των σωζόμενων λίθων των βαθμίδων, οι οποίες θα διατηρηθούν in-situ με στόχο να προφυλαχθεί το υλικό, να αποκατασταθεί με χώμα το τμήμα του κοίλου, όπου έχουν αποξηλωθεί οι βαθμίδες των καθισμάτων, ώστε να γίνει κατανοητός ο όγκος και η μορφή του θεάτρου μέσα στον αρχαιολογικό χώρο. Προσεγγιστικός Προϋπολογισμός: 1.800.000,00 ευρώ.
 
6 .Λοιπές Τεχνικές Υποδομές και Ενιαία Σήμανση Διαδρομής – Ενημερωτικές πινακίδες θέσεων Πολιτιστικής Διαδρομής: Προβλέπονται έργα μικρής κλίμακας, όπου κριθεί απαραίτητο, για τη βελτίωση της προσβασιμότητας στις θέσεις της πολιτιστικής – περιβαλλοντικής διαδρομής και την αναβάθμιση της λειτουργικότητάς τους, καθώς και η προμήθεια και τοποθέτηση των πινακίδων της Πολιτιστικής Διαδρομής σε κατάλληλες θέσεις. Προσεγγιστικός Προϋπολογισμός: 40.000 ευρώ.
 
7. Δράσεις δημοσιότητας / marketing της Πολιτιστικής – Περιβαλλοντικής Διαδρομής: Περιλαμβάνονται όλες οι προβλεπόμενες δράσεις δημοσιότητας και προβολής της διαδρομής σύμφωνα με το marketing plan που θα εκπονηθεί. Προσεγγιστικός Προϋπολογισμός: 200.000 ευρώ
 
8. Δημιουργία ψηφιακής υποδομής για την προώθηση, οργάνωση και υποστήριξη μιας βιωματικής εξερεύνησης της Πολιτιστικής – Περιβαλλοντικής Διαδρομής, όπως ανάπτυξη portal της Διαδρομής και ανάπτυξη περιεχομένου,ψ ηφιακές ξεναγήσεις επιτόπιες ή/και διαδικτυακές κλπ. Προσεγγιστικός Προϋπολογισμός: 200.000 ευρώ
 
9. Δράσεις Κινητοποίησης των Παραγωγικών Δυνάμεων του Νομού: Διαμόρφωση και Εφαρμογή Τοπικού Συμφώνου Ποιότητας: Περιλαμβάνει όλες τις οργανωτικές και λοιπές διοικητικές ενέργειες για την οργάνωση της συμμετοχής της τοπικής οικονομίας και επιχειρηματικότητας στην Πολιτιστική Διαδρομή. Ενημέρωση και κινητοποίηση των δυνητικών επιχειρήσεων για την ένταξή τους με την απονομή του «Σήματος» και εκκίνηση λειτουργίας του «cluster». Προσεγγιστικός Προϋπολογισμός:180.000 ευρώ
 
Ο κ. Μπένος και οι … 300 του «Διαζώματος»
 
Ιδρυτής του Σωματείου «Διάζωμα» είναι ο Σταύρος Μπένος, πρώην υπουργός Πολιτισμού κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και νυν επικεφαλής της Ειδικής Επιτροπής Ανασυγκρότησης» για τη Βόρεια Εύβοια, τον οποίο επέλεξε και διόρισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, τονίζοντας στη σχετική ανακοίνωσή του ότι «ο κ. Μπένος είναι ένας πολιτικός που ως δήμαρχος είχε συνδεθεί με την αναμόρφωση της Καλαμάτας, μετά τους καταστροφικούς σεισμούς το 1986, ως υπουργός Εσωτερικών καθιέρωσε το θεσμό των ΚΕΠ, αλλά πάνω από όλα ως ενεργός πολίτης έχει αποδείξει την ευαισθησία του, εργαζόμενος για την προστασία του περιβάλλοντος και του πολιτιστικού περιβάλλοντος, ειδικά την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων μας...»
 
Με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να ενημερώσω τις αγαπητές μου φίλες και τους αγαπητούς μου φίλους και για μια δική μου παλιά «περιπέτεια» με τον Σταύρο Μπένο, ως υπουργό Πολιτισμού πριν από … 26 χρόνια! Και τότε, όπως και σήμερα, έκανα πολλές παρεμβάσεις για τη διάσωση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής μας. Ενδεικτικά αναφέρω το ρεπορτάζ - άρθρο μου που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Τα Νέα» (φύλλο 11 Μαρτίου 1996) υπό τον τίτλο «Ωδή και θρήνος για την Παλαιομάνινα» και το οδοιπορικό υπό τον τίτλο «Παλαιομάνινα Αιτωλοακαρνανίας: Ερήμωση, εγκατάλειψη, αδιαφορία», που δημοσιεύτηκε στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» (τεύχος 14 Μαρτίου 1996).
 
Την παρέμβασή μου στην εφημερίδα «Τα Νέα» (11 Μαρτίου 1996) την έφεραν (άλλες εποχές, άλλα πολιτικά και βουλευτικά ήθη!) στη Βουλή μετά από μια εβδομάδα ακριβώς , με σχετική αναφορά τους (υπ΄ αριθμόν 4533/18-3.1996) οι τότε βουλευτές Χρήστος Σμυρλής – Λιακατάς και Κωνσταντίνος Σαψάλης υπό τον τίτλο «Αρχαιολογικός χώρος Παλαιομάνινας Αιτωλοακαρνανίας». Στην αναφορά αυτή απάντησε ο τότε υπουργός Πολιτισμού Σταύρος Μπένος (τώρα ασχολείται με το σωματείο «Διάζωμα» για τα αρχαία θέατρα!), η οποία θυμίζει τα ίδια που αναφέρει στην απαντητική επιστολή της σε άρθρο μου στον «Ελεύθερο Τύπο» η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδος Ολυμπία Βικάτου! ο οποίος μάλιστα με κατηγορεί για προσπάθεια «ευαισθητοποίησης για χρηματοδότηση και όχι ενημέρωση για την κατάσταση των αρχαίων». Κι αυτά τα είπε τότε ένας υπουργός Πολιτισμού! Δηλαδή, δεν είναι ετοιμόρροπη η Πύλη, δεν χρήζουν καθαρισμού οι αρχαιολογικοί χώροι, δεν είναι «έτσι όπως περιγράφεται στο σχόλιο, μέσα από το οποίο επιχειρείται μάλλον ευαισθητοποίηση για χρηματοδοτήσεις και όχι ενημέρωση για την κατάσταση των αρχαίων»! Στην απάντησή του στη Βουλή τότε ο τότε υπουργός Πολιτισμού και σήμερα ευαίσθητος «ενεργός πολίτης για τα θέατρα», όπως τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, τόνιζε ότι όλα είναι μια χαρά με την κεντυρική πύλη της Παλαιομάνινας και ότι όλα αυτά τα γράφω στην προσπάθειά μου να εξασφαλίσω … χρηματοδότηση!!! «Η κατάσταση των αρχαίων στην περιοχή Παλαιομάνινας Αιτ/νίας δεν είναι ακριβώς όπως περιγράφεται στο σχόλιο, μέσα από το οποίο επιχειρείται μάλλον ευαισθητοποίηση για χρηματοδοτήσεις και όχι ενημέρωση για την κατάσταση των αρχαίων..», τόνισε!
 
Τα ίδια περίπου γράφει στην απαντητική της επιστολή προς τον «Ελεύθερο Τύπο» για την ταπεινότητά μου και η κυρία Βικάτου: «Ολοκληρώνοντας επισημαίνουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που τα τελευταία χρόνια ο κ. Δ. Στεργίου, για λόγους που δυσκολευόμαστε να κατανοήσουμε, συνεχώς και με επιμονή δημοσιεύει ή αναρτά παρόμοια δημοσιεύματα, με απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς για την Υπηρεσία μας, προφανώς αγνοώντας την επιβεβλημένη επιστημονική δεοντολογία υλοποίησης παρόμοιων έργων, αλλά και επιδιώκοντας τη δημιουργία εντυπώσεων που αδικούν το σύνθετο έργο της».
 
Τα ιδρυτικά μέλη του Σωματείου «Διάζωμα», όπως αναγράφονται στον ιστότοπό του ανέρχονται σε 286 με πρόεδρο τον Σταύρο Μπένο (, Τοπογράφος-Μηχανικός) και αντιπρόεδρο τον ομότιμο καθηγητής Κλασσικής Αρχαιολογίας στο Εθνικό και καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και επικεφαλής αρχαιολογικών ανασκαφών στην Παλαιομάνινα και αλλού Βασίλη Λαμπρινουδάκη. Μεταξύ των μελών του Σωματείου υπάρχουν πρώην υπουργοί, βουλευτές, στελέχη – αρχαιολόγοι του υπουργείου Πολιτισμού και ο συνεργάτης του Βασίλη Λαμπρινουδάκη πολιτικός μηχανικός – επιβλέπων και υπεύθυνος των αρχαιολογικών χώρων Ασκληπιείου Επιδαύρου και της πόλεως Επιδαύρου και της Παλαιομάνινας Ευάγγελος Καζολιάς), καθηγητές πανεπιστημίων, πολλοί νυν και πρώην δήμαρχοι και νομάρχες (μεταξύ των οποίων και ο δικός μας Θύμιος Σώκος), δημοσιογράφοι, ηθοποιοί, σκηνοθέτες και … κουρείς!