Μετρητής

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterΣήμερα3708
mod_vvisit_counterΧθές3783
mod_vvisit_counterAll3314320
°F | °C
invalid location provided
Για ένα νέο εθνικό αφήγημα
Τετάρτη, 06 Ιούνιος 2018 18:02


του Βασίλη Φεύγα, Σύμβουλος Στρατηγικής και Επικοινωνίας



Ζούμε σε μια εποχή όπου η επιτυχία των κρατών δεν εξαρτάται μόνο από το μέγεθος των αγορών τους, και γενικότερα τους οικονομικούς δείκτες. Aντίθετα, στην εποχή μας, τα κράτη ανταγωνίζονται και για την θετική φήμη στην προσπάθειά τους να μετατρέψουν τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα, σε ανταγωνιστικά και να επιτύχουν στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν το θετικό ενδιαφέρον της παγκόσμιας κοινής γνώμης, ταλαντούχους ανθρώπους και ασφαλώς επενδυτικά κεφάλαια.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η δεκαετής οικονομική κρίση έχει αμαυρώσει την εικόνα της χώρας μας σε διεθνές επίπεδο. Ωστόσο, η Ελλάδα εξακολουθεί να παραμένει μια χώρα που όχι μόνο έχει υψηλή αναγνωρισιμότητα, αλλά είναι και ένας τόπος που πραγματικά οι ξένοι αγαπούν λόγω της ιστορίας και του πολιτισμού μας, αλλά και για την φιλικότητα που εκπέμπουμε ως πολίτες αυτής της χώρας.

Η διαμόρφωση, εκ νέου,  θετικής εικόνας για την Ελλάδα στο διεθνές στερέωμα είναι κάτι παραπάνω από επιβεβλημένη. Οι έρευνες σε διεθνές επίπεδο δείχνουν ότι η διαμόρφωση θετικής εικόνας για ένα κράτος συμβάλλει στην προσέλκυση επενδύσεων, ενισχύει το τουριστικό προϊόν και δημιουργεί τις συνθήκες εκείνες ώστε τα προϊόντα μιας χώρας να είναι αναγνωρίσιμα στο εξωτερικό. Άρα αυξάνονται οι εξαγωγές. Και όλα αυτά με απλά λόγια σημαίνουν αύξηση των θέσεων εργασίας, αύξηση του εισοδήματος των πολιτών, αύξηση των εσόδων στα ταμεία του ελληνικού κράτους. Και σήμερα σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά κάθε κράτος ανταγωνίζεται για να προσελκύσει μεγαλύτερα μερίδια σε όλους τους παραπάνω τομείς. Άρα, δεν έχουμε χρόνο να περιμένουμε. Πρέπει να δράσουμε άμεσα και να διαμορφώσουμε ένα εθνικό σχέδιο, όπου το όραμα και οι στόχοι της χώρας, να συμβαδίζουν με τις εθνικές πολιτικές. Αρκεί ο προσδιορισμός; Ασφαλώς και όχι. Θα πρέπει να διαχυθεί ως κουλτούρα διακυβέρνησης στο σύνολο των κυβερνητικών επιλογών γιατί οι παράγοντες που διαμορφώνουν την εθνική εικόνα είναι περισσότερο πολιτικοί και λιγότερο επικοινωνιακοί. Εθνική εικόνα δεν είναι ένα λογότυπο, ή μια επιτυχημένη καμπάνια στα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Αφορά πολιτικές. Και βέβαια η διαμόρφωση της εθνικής εικόνας μπορεί να είναι αρμοδιότητα της εκάστοτε κυβέρνησης, αλλά στην πραγματικότητα δεν αφορά μόνο αυτή. Αφορά, και σε μεγάλο βαθμό μάλιστα τους θεσμικούς φορείς της αγοράς, αλλά και κάθε επιχείρηση, μικρή ή μεγάλη, ξεχωριστά. Συνεπώς, συνδιαμορφώνεται και προωθείται παράλληλα και από κοινού. Γιατί τελικοί δικαιούχοι είμαστε όλοι μας!

Σήμερα, λοιπόν, που όλοι μιλάμε για την ανάγκη εξόδου από την κρίση και την δημιουργία προϋποθέσεων ανάπτυξης είναι κάτι παραπάνω από επιβεβλημένο η συγκρότηση ενός εθνικού αφηγήματος που θα προσφέρει ελπίδα σε έναν λαό που έχει χάσει την αυτοπεποίθηση του και θα μετατρέψει την εθνική υπερηφάνεια σε αφετηρία για ευημερία και πρόοδο. Ένα εθνικό αφήγημα που θα επανατοποθετήσει την Ελλάδα στο διεθνές στερέωμα και θα μετατρέψει την εθνική ταυτότητα σε παράγοντα πολλαπλασιασμού που θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα και την αξία της ελληνικής οικονομίας. Και αυτό γιατί η διαμόρφωση της νέας εθνικής εικόνας πρέπει να ξεκινήσει από το πως όλοι εμείς αντιλαμβανόμαστε την ίδια μας τη χώρα και πως προσδιορίζουμε την εθνική μας ταυτότητα. Μόνο τότε θα μπορέσουμε να την επικοινωνήσουμε αποτελεσματικά και προς τα έξω ώστε στο τέλος να κερδίσουμε όσα πρέπει και όσα αξίζουμε.