Μετρητής

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterΣήμερα3863
mod_vvisit_counterΧθές4018
mod_vvisit_counterAll4375172
°F | °C
invalid location provided
ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ... & ΑΣΥΛΟ

 

Η Ελλάδα για πολλές δεκαετίες υπήρξε,  metanastes-250όπως και άλλες χώρες της Ευρώπης, χώρα εξαγωγής οικονομικών μεταναστών αλλά και πολιτικών προσφύγων. Σχεδόν σε κάθε ελληνική οικογένεια θα βρούμε μέλη της να έχουν αναζητήσει ένα   καλύτερο  αύριο  σε τρίτες  χώρες. Είναι ακόμη  ζωντανές  οι μνήμες της  αθρόας μετανάστευσης συμπολιτών μας στην Αμερική, την Αυστραλία, την Γερμανία και άλλες χώρες. Στη μεγάλη τους πλειοψηφία δεν αντιμετώπισαν ανυπέρβλητες δυσκολίες κοινωνικής ένταξης, ενώ η δεύτερη γένια έχει να επιδείξει αντιπροσω­πευτικά δείγματα επιτυχιών.       

Αυτό   δεν  οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στη βούληση των συμπατριωτών   μας  να   ενταχθούν  στην οικονομική,  κοινωνική και πολιτική ζωή της χώρας υποδοχής, αλλά και στο γεγονός ότι οι χώρες αυτές χειρίσθηκαν το θέμα αυτό υπεύθυνα και με σεβασμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Από αυτές τις ιστορικές μνήμες πρέπει να παραδειγματισθούμε και να υιοθετήσουμε, εκεί όπου είναι δυνατό, τις καλές και αποτελεσματικές πρακτικές ένταξης που εφάρμοσαν.

Αντίθετα θα πρέπει να απορρίψουμε κάθε μήνυμα ξενοφοβίας και ρατσισμού που μας στέλνουν ακροδεξιές φανατικές οργανώσεις της Ευρώπης.

Α. Μετά από δέκα χρόνια μαζικής προσέλευσης οικονομικών μεταναστών στη χώρα μας ακόμη και από χώρες που σήμερα είναι ισότιμα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης,  η Ελλάδα εξακολουθεί να διαθέτει και να εφαρμόζει μια ολοκληρωμένη μεταναστευτική πολιτική κοινωνικής και οικονομικής ένταξης των μεταναστών.

Η απουσία πολιτικής καλλιεργούσε σοβαρά φαινόμενα ρατσισμού, ξενοφο­βίας, ανασφάλειας και καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Οι κατασταλ­τικοί μηχανισμοί έβρισκαν έδαφος για μια απάνθρωπη μεταχείριση των μεταναστών. Οι κίνδυνοι για την κοινωνική συνοχή, τη δημοκρατία και τα   ανθρώπινα δικαιώματα έχουν ξεπεραστεί.

Η όποια ένταξη μεταναστών οφείλεται περισσότερο στη θέληση τους παρά στην οργανωμένη πολιτική της Πολιτείας. Πρόκειται αναμφίβολα για μια δυσάρεστη κατάσταση η οποία λόγω του εύρους και της ιδιότητας της χώρας μας ως ανατολική πύλη εισόδου στη Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτεί την συνεργασία και την υποστήριξη της τελευταίας και των κρατών μελών της.

Σε παγκόσμιο επίπεδο αν δεν αντιμετωπίσουμε τα θέματα της ανισότητας, της φτώχειας, της καταπάτησης δημοκρατικών και ανθρώπινων δικαιωμάτων, αν δεν αντιμετωπίσουμε τις οικολογικές καταστροφές, τον πόλεμο και την βία, δεν θα μπορέσουμε να σταματήσουμε τις ανεξέλεγκτες ροές μεγάλων πληθυσμιακών ομάδων.

Έχει αποδειχθεί πλέον ότι, πέρα από την αναζήτηση μιας καλλίτερης ζωής, το μέγεθος της ροής των μεταναστών συνδέεται άμεσα με την κατακόρυφη επιδείνωση των συνθηκών στις χώρες καταγωγής. Επειδή όμως από πουθενά δεν προκύπτει η παραμικρή ακτίνα αισιοδοξίας για καλυτέρευση των συνθηκών διαβίωσης στις χώρες του τρίτου κόσμου, οι χώρες της Ευρώπης θα συνεχίσουν να υποδέχονται ακόμη περισσότερους οικονομικούς μετανάστες.

Β. Πόσοι είναι σήμερα οι  μετανάστες που ζουν στη χώρα μας,  με νόμιμη άδεια παραμονής ή εντελώς παράνομοι; Πόσοι είναι οι οικονομικοί μετανάστες που μέχρι χθες είχαν άδεια παραμονής και σήμερα λόγω της γραφειοκρατικής προσέγγισης του θέματος στερούνται νόμιμης παραμονής ; Ποίος είναι ο αριθμός των μεταναστών που εισέρχονται στη χώρα χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα;

Το 2001 με την εφαρμογή του πρώτου μεταναστευτικού νόμου  καταγράφηκαν περίπου 800.000 μετανάστες και τους χορηγήθηκε άδεια παραμονής. Σήμερα αρκετοί  απ' αυτούς έχουν εγκαταλείψει  τη χώρα, ή στερούνται πλέον άδειας παραμονής, ή έχουν αλλάξει καθεστώς όπως οι Βούλγαροι, οι Ρουμάνοι κλπ.

Από τότε, εκτιμάται ότι κάθε χρόνο περίπου 100.000 μετανάστες εισέρχονται στη χώρα χωρίς έγγραφα. Έτσι σύμφωνα με τις πρόχειρες εκτιμήσεις των αρμοδίων το σύνολο των μεταναστών στην Ελλάδα ξεπερνά το 1 εκ. άτομα.

Το μέγεθος αυτό όμως δεν πρέπει να μας προκαλεί δέος και να δικαιολογεί οποιαδήποτε ανεπίτρεπτη συμπεριφορά που δεν ταιριάζει σε μια αναπτυγμένη χώρα.

Δεν μας ταιριάζουν τα απαράδεκτα κέντρα υποδοχής μεταναστών, οι εικόνες ντροπής με τους αλυσοδεμένους σε παγκάκια, δέντρα και κολώνες μετανάστες, την προσαγωγή τους μέσα σε φορτηγά, τα συχνά περιστατικά αστυνομικής βίας σε βάρος των δύστυχων αυτών ανθρώπων, τις συχνές παραβιάσεις στοιχειωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, την αδυναμία προστασίας των ανήλικων και των γυναικών.

Δεν μπορούμε να είμαστε αδιάφοροι σε καταστάσεις όπως οι πρόχειροι καταυλισμοί και η στέγαση μεταναστών από τους εργοδότες τους σε στάβλους, στους εξαθλιωμένους εργάτες-σκλάβους ακόμα και μικρών παιδιών, στα φραουλοχώραφα και τους πορτοκαλεώνες κάτω από τη μύτη του κράτους. Τέτοιες πρακτικές δε λύνουν το πρόβλημα. Αντιθέτως το οξύνουν. Δεν συνιστούν λύση αλλά αδιέξοδο.

Δεν πρέπει και δεν έχουμε το δικαίωμα να στεκόμαστε απαθής μπροστά στα αδιέξοδα που δημιουργεί ο κοινωνικός αποκλεισμός και η απουσία στοιχειώδους αλληλεγγύης και ανοχής απέναντι στα καθημερινά προβλήματα της συνύπαρξης που αντιμετωπίζουν οι τοπικές κοινωνίες.

Σήμερα πλέον περισσότερο από κάθε άλλη φορά υπάρχει η ανάγκη να διακηρύξουμε τον «χάρτη των δικαιωμάτων των οικονομικών μεταναστών» ως μοναδική και ενιαία δέσμευση για την καταπολέμηση της ξενοφοβίας και του ρατσισμού, την προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, την εφαρμογή ενεργών πολιτικών κοινωνικής και οικονομικής ένταξης των μεταναστών.

Αυτή τη φορά η παρέμβαση μας πρέπει να είναι ακόμη πιο θαρραλέα σε σχέση με τις μέχρι σήμερα αντιδράσεις μας. Ορισμένες χώρες με αναμφισβήτητα  σημαντικές πρωτοβουλίες έφεραν στο προσκήνιο το θέμα της ένταξης των μεταναστών και εφάρμοσαν δράσεις και προγράμματα που η χώρα μας αγνοούσε επιδεικτικά. Ano αυτές τις καλές πρακτικές πρέπει να παραδειγματισθούμε όλοι μας. Να γίνει μια συστηματική καταγραφή όλων αυτών των παρεμβάσεων και στη συνέχεια κοινοποίηση των αποτελεσμάτων σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης. Θα είναι η απαρχή για την εκπόνηση ενός επιχειρησιακού προγράμματος με αιχμή τους δήμους με μεγάλη συγκέντρωση μεταναστών και με διαπιστωμένες ανάγκες στις υποδομές και την κοινωνική ένταξη.

Γ. Το ΠΑΣΟΚ πιστεύει στην συμβολή των μεταναστών στην οικονομική ζωή της χώρας μας. Διακηρύσσει ξεκάθαρα την σταθερή και αδιαπραγμάτευτη θέληση του να παρέμβει στο θέματα που αφορούν στους οικονομικούς μετανάστες στους εξής κεντρικούς άξονες:

 

1. Ενεργές πολιτικές κοινωνικής και οικονομικής ένταξης. Νομιμοποίηση

Απαραίτητη προϋπόθεση για την κοινωνική ένταξη των μεταναστών είναι η οριστική επίλυση του χρόνιου προβλήματος της νομιμοποίησης τους με την χορήγηση αδείας παραμονής.  Με τα σημερινό δεδομένα η προώθηση τους στη χώρα προέλευσης είναι ομολογουμένως αδύνατη. Ταυτόχρονα η διατήρηση τους σε καθεστώς παρανομίας οδηγεί  αργά  ή  γρήγορα  στη  δικαιοσύνη  και τον εγκλεισμό τους.  Ενώ αποτελεί αναμφισβήτητα παράγοντα αστάθειας στην κοινότητα των ομοεθνών μεταναστών.

Το σημερινό νομοθετικό καθεστώς, γραφειοκρατικό-κατασταλτικό-ανεπαρκές, δεν μπορεί να δώσει λύσεις στα σύγχρονα προβλήματα παραμονής του μετανάστη και της οικογένειας του.

Η συνολική και αναγκαία πλέον επανεξέταση του νομοθετικού συστήματος χορήγησης αδειών παραμονής στους μετανάστες θα αποτελέσει επίσης μοναδική ευκαιρία να αντιμετωπισθούν τα κρίσιμα θέματα της πολιτογράφησης και της μεταχείρισης των μεταναστών δεύτερης γενιάς.

Μετά από ορισμένα χρόνια νόμιμης και συνεχούς παραμονής στη χώρα μας να απονέμεται, σε όποιον επιθυμεί η ελληνική ιθαγένεια.

Τα   παιδιά  των   μεταναστών   που   γεννιούνται   στη   χώρα   μας  πρέπει   οπωσδήποτε  να   εγγράφονται   στα δημοτολόγια αποκτώντας το δικαίωμα στην έκδοση πιστοποιητικού γέννησης πολλαπλό χρήσιμου σε σχέση με τη σημερινή ληξιαρχική πράξη  που λαμβάνουν.

Έτσι προσεγγίζουμε ριζοσπαστικό το καίριο θέμα της απονομής της ελληνικής ιθαγένειας σε όλα τα παιδιά των μεταναστών που γεννιούνται στην χώρα μας.

Όμοιας μεταχείρισης θα πρέπει να τύχουν και τα παιδιά που εγγράφονται και παρακολουθούν τα ελληνικό σχολεία με την απόκτηση ιθαγένειας μετά την παρέλευση τριετίας.

Η κοινωνική ένταξη του μετανάστη συνδέεται άμεσα και με την πολιτική του ενεργοποίηση και συμμετοχή.

Κάθε μετανάστης μετά από 5 χρόνια νόμιμης παραμονής στη χώρα θα μπορεί να αποκτά το   δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι στις εκλογές για τα όργανα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

 

Παιδεία

Το δικαίωμα στη μάθηση και η πρόσβαση στη παιδεία αποτελούν θεμελιώδεις παραμέτρους στην κοινωνική ένταξη των μεταναστών και των οικογενειών τους. Η παιδεία αποτελεί βασικό εργαλείο κοινωνικοποίησης του ατόμου.

Η  εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας ,μέσα  από  δομές που να  επιτρέπουν την  παράλληλη  εργασία του μετανάστη σε χώρους που οφείλει να εξασφαλίσει η τοπική αυτοδιοίκηση θεωρείται περισσότερο από κάθε άλλη φορά ηθική και κοινωνική μας υποχρέωση.

Να εξασφαλίσουμε την καλλιέργεια των γλωσσικών και πολιτισμικών στοιχείων της μητρικής τους γλώσσας και παιδείας.

Να στηρίξουμε με όλα τα διαθέσιμα μέσα την υποστηρικτική διδασκαλία στα σχολεία.

Υγεία-Κοινωνική Ασφάλιση-Πρόνοια

Η πρόσβαση στη υγεία και κύρια στις προληπτικές δράσεις , στις προνοιακές δομές στήριξης που έχουν αναπτυχθεί σε όλους τους δήμους, στους βρεφονηπιακούς σταθμούς, στις συμβουλευτικές δομές κλπ θα πρέπει να εξασφαλισθεί για την οικογένεια κάθε μετανάστη.

Οι Δήμοι, όπως και σε αντίστοιχες περιπτώσεις, έχουν αποδείξει ότι μπορούν να ιδρύσουν και να λειτουργήσουν ξενώνες προσωρινής φιλοξενίας μεταναστών που έχουν πέσει θύματα κακοποίησης ή άγριας εκμετάλλευσης. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις γυναικών και ανηλίκων που, αν και θύματα κακοποίησης , δεν έχουν που να απευθυνθούν.

Απασχόληση- Ανεργία

Χωρίς εκπτώσεις η συμμετοχή των μεταναστών στην παραγωγική διαδικασία της χώρας θα πρέπει να γίνεται κάτω από τους ίδιους όρους με τους υπόλοιπους εργαζόμενους.

Οφείλουμε   να   εξασφαλίσουμε   την   πρόσβαση   των   μεταναστών   στις   δημοτικές    συμβουλευτικές   και υποστηρικτικές δομές απασχόλησης.

Έτσι θα συμβάλουμε στον σεβασμό των συνθηκών εργασίας, που από φόβο ή και άγνοια, γίνονται οι περισσότεροι αντικείμενο εκμετάλλευσης. Το ίδιο ισχύει και για τα συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα με τις παράνομες περικοπές στον αριθμό των αντίστοιχων ενσήμων.

Τα θέματα που έχουν σχέση με τον ΟΑΕΔ εξαντλήθηκαν με τον πιο τεκμηριωμένο τρόπο από τον Συνήγορο του Πολίτη. Σήμερα απαιτούνται συγκεκριμένες αποφάσεις.

2. Συμμετοχή των μεταναστών σε όλα τα θέματα που αφορούν την τοπική κοινωνία. Συνεχής πληροφόρηση και ενημέρωση. Σύσταση σε κάθε δήμο συμβουλευτικού οργάνου με τη συμμετοχή μεταναστών ή μεταναστευτικών οργανώσεων.

Σήμερα οι μετανάστες που ζουν στη χώρα μας αναπτύσσουν σοβαρές δραστηριότητες συλλογικής οργάνωσης και παρουσίας τις περισσότερες φορές χωρίς πόρους και στοιχειώδη βοήθεια από τη Πολιτεία ή άλλους κεντρικούς φορείς. Η συμβολή των Συλλόγων στην κοινωνική ένταξη των μελών τους είναι καθοριστική στο βαθμό που ο μετανάστης γίνεται ενεργό μέλος μιας κοινής ομαδικής προσπάθειας.

Η  προσπάθεια  αυτή  θα  έχει  μεγαλύτερα  αποτελέσματα   αν στηριχθεί  και  αγκαλιαστεί από την Τοπική Αυτοδιοίκηση όπως στηρίζονται άλλοι τοπικοί, πολιτιστικοί και λαογραφικοί σύλλογοι.

Πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειες ένταξης κάθε συλλογικής προσπάθειας στη συνολική τοπική προσπάθεια τονίζοντας κάθε φορά την αμοιβαία αναγνώριση και αποδοχή της πολιτιστικής παράδοσης του καθένα.

Έτσι λοιπόν πρέπει σε κάθε δήμο με ζωντανό μεταναστευτικό στοιχείο να ενθαρρύνουμε με δικές μας πρωτοβουλίες την ίδρυση και λειτουργία συμβουλευτικών οργάνων με στόχο την ενεργοποίηση, πολιτική, κοινωνική, συνδικαλιστική κλπ των μεταναστών.

Οι  ενεργοί  πολίτες θα δώσουν τις λύσεις για  αμοιβαία  κατανόηση  και  αρμονική  συνύπαρξη  πέρα  από φαινόμενα ξενοφοβίας και ρατσισμού.

Καλλιεργούμε έτσι το κύτταρο της τοπικής πολυπολιτισμικής κοινωνίας προετοιμάζοντας ταυτόχρονα τη συμμετοχή των μεταναστών στα τοπικά κοινά θέματα.

Είναι χρέος μας να δώσουμε στους μετανάστες και στις οικογένειες τους, που ζουν και εργάζονται στο έδαφος της χώρας μας, όλες τις προοπτικές αρμονικής συνύπαρξης με τους γηγενής με όρους ισονομίας, ελευθερίας και σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων εξασφαλίζοντας την πρόσβαση τους στα βασικά αγαθά της παιδείας, υγείας, κοινωνικής πρόνοιας και πολιτισμού.

3.       Εκπόνηση και υλοποίηση ολοκληρωμένου Επιχειρησιακού Προγράμ­ματος χρηματοδότησης με στοχευμένες πολιτικές και με κύριο προσανατολισμό τους δήμους με έντονο το μεταναστευτικό στοιχείο.

Το Υπουργείο Εσωτερικών ανακοίνωσε, Νοέμβριος 2007, την κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος δράσης για την προσαρμογή και κοινωνική ένταξη των υπηκόων τρίτων χωρών, με τίτλο «ΕΣΤΙΑ».

Η πρόταση αυτή καλύπτει  την περίοδο 2007-2013 και περιλαμβάνει   6   υποπρογράμματα με κύριο προσανατολισμό την κοινωνική ένταξη μέσα από δράσεις ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης σε φαινόμενα περιθωριοποίησης, ρατσισμού, ξενοφοβίας και την ενημέρωση, πληροφόρηση των μεταναστών. Περιλαμβάνει επίσης δράσεις για συμβουλευτικές υποστηρικτικές δομές, διευκόλυνση της πρόσβασης τους σε υπηρεσίες απασχόλησης, εκπαίδευσης, υγείας, στέγασης και πολιτισμού.

Για  τη   χρηματοδότηση  του  προγράμματος  προβλέπεται  η  αξιοποίηση  Εθνικών  πόρων  και  Ευρωπαϊκή συμμετοχή από το Ευρωπαϊκό Ταμείο για την Ένταξη.

Όμως  μέχρι   σήμερα   κανείς  δεν  μπορεί   να   βεβαιώσει   αν το   «ΕΣΤΙΑ»   έχει  εγκριθεί   από  τα συναρμόδια υπουργεία, αν έχει χρηματοδοτήσει οποιαδήποτε πρόταση-δράση και με ποίους φορείς έχει υλοποιήσει συγκεκριμένες ενέργειες.

Δεσμευόμαστε για την άμεση υιοθέτηση και εφαρμογή του Ολοκληρωμένου Προγράμματος με ενεργές δράσεις, πολυμορφική και γενναία χρηματοδότηση η οποία θα επιστρατεύει Εθνικούς και Ευρωπαϊκούς πόρους.

Προτείνουμε, για όλα τα τομεακά προγράμματα και τα περιφερειακά επιχειρησιακά του ΕΣΠΑ, την εφαρμογή οριζοντίου κριτηρίου προτεραιότητας για δράσεις που συμβάλουν στην κοινωνική ένταξη των μεταναστών, όπως επίσης και για ενίσχυση των Δήμων και φορέων στους οποίους διαπιστώνεται μεγάλη και μόνιμη συγκέντρωση οικονομικών μεταναστών.

4. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση απέδειξε ότι μπορεί να πετύχει χειροπιαστά αποτελέσματα διαχείρισης και εφαρμογής δράσεων κοινωνικής παρέμβασης,  κινητοποιώντας ταυτόχρονα όλες τις ζωντανές δυνάμεις της τοπικής κοινωνίας.

Έχουν καταγραφεί λαμπρά παραδείγματα καλής πρακτικής σε παρόμοια θέματα κοινωνικής ένταξης από πολλούς φορείς της αυτοδιοίκησης. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα η ουσιαστική και αποτελεσματική εφαρμογή προγραμμάτων και δράσεων στην ένταξη των ελλήνων ROM και των ομογενών από τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.

Το ΠΑΣΟΚ θα ενισχύσει ουσιαστικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση στην υλοποίηση ξεκάθαρων στόχων που θα αποτελέσουν τις βασικές αρχές μιας συνολικής πολιτικής με επίκεντρο την αρμονική συνύπαρξη γηγενών και μεταναστών.

  • καταπολέμηση κάθε μορφής ξενοφοβίας και ρατσισμού. Πρέπει να αποτελέσει δέσμευση και πρωταρχικό στόχο η αποφυγή ενεργειών που διατηρούν και εντείνουν το κλίμα ξενοφοβίας και ρατσισμού σε πλατιά στρώματα της τοπικής κοινωνίας και της εκπαιδευτικής κοινότητας.
  • συστηματική ενημέρωση γηγενών και μεταναστών στα κοινά προβλήματα. Ενημερωτικά έντυπα, αφίσες, ειδική αρθρογραφία, πολύγλωσσα φυλλάδια και ενημερωτικές εκδηλώσεις θα πρέπει να αποτελέσουν συστηματική προσέγγιση στα επί μέρους κοινά θέματα.
  • πληροφόρηση και ενημέρωση των μεταναστών μέσα από εξειδικευμένες δομές. Γραφείο ενημέρωσης νια όλα τα δημοτικά και τα γενικά θέματα, πολιτιστικό, επαγγελματικά, πολιτικά και
    κοινωνικό που απασχολούν το μετανάστη και την οικογένεια του. Συστηματικός διάλογος με εκπροσώπους των μεταναστών.
  • νομική και διοικητική στήριξη μέσα από τις υπηρεσίες του δήμου. Η πολυπλοκότητα των θεμάτων και η άγνοια των μεταναστών της διοικητικής λειτουργίας μιας χώρας που δεν γνωρίζουν αποτελεί τις περισσότερες φορές παράγοντα περιθωριοποίησης και κοινωνικής απόρριψης του.
  • συνεργασία με τις οργανώσεις, πολιτιστικές, λαογραφικές, κλπ των μεταναστών και οικονομική στήριξη όπως και αυτή των γηγενών. Η στήριξη της πολιτιστικής δράσεις των συλλόγων αποτελεί ισχυρό παράγοντα δεσμού με την μητρική χώρα του μετανάστη και παράγοντα συμμετοχής στα πολιτισμικά γεγονότα της χώρας.
  • οργάνωση δομών εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας σε σχολεία ή άλλους δημοτικούς χώρους. Συνεργασία με συλλόγους δασκάλων και γονέων και κηδεμόνων.
  • υλοποίηση προγραμμάτων ειδικά για μετανάστες και συμμετοχή μεταναστών χωρίς αποκλεισμούς στις κοινωνικές δομές στήριξης. Δεν δικαιολογείται ο αποκλεισμός των μεταναστών και των οικογενειών τους από προγράμματα και δράσεις που χρηματοδοτούν Ευρωπαϊκοί και Εθνικοί πόροι.

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΛΛΑΣ - ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΠΕ-ΜΠΕ