°F | °C
invalid location provided
Συγχωνεύσεις και απορροφήσεις ΑΕΙ
Παρασκευή, 01 Φεβρουάριος 2013 18:46

 προβλέπει το σχέδιο «Αθηνά» του υπ. Παιδείας

 

Αποκέντρωση... τέλος για τα εΣυγχωνεύσεις και απορροφήσεις ΑΕΙ προβλέπει το σχέδιο «Αθηνά» του υπ. Παιδείας. Για σχέδιο συρρίκνωσης κάνει λόγο ο ΣΥΡΙΖΑκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, καθώς στο πλαίσιο της εφαρμογής του σχεδίου Αθηνά για την αναμόρφωση του ακαδημαϊκού χάρτη, πολλά ΑΕΙ και ΤΕΙ συγχωνεύονται ή απορροφώνται. Αποτέλεσμα είναι πανεπιστήμια να μένουν σε 51 πόλεις αντί για 63, σήμερα, καθώς συγχωνεύονται ή απορροφώνται συνολικά 97 τμήματα.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το σχέδιο «Αθηνά» το οποίο παρουσίασε  χθες Πέμπτη, ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, συστήνεται και θα λειτουργεί στην Αθήνα ένα ομοσπονδιακό πανεπιστήμιο, στο οποίο θα υπάγονται διοικητικά όλα τα πανεπιστημιακά Ιδρύματα, εκτός του Πανεπιστήμιου Αθηνών και του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου. Το πανεπιστήμιο αυτό θα διοικείται και θα ελέγχεται από ένα ΔΣ, το οποίο θα κάνει με τον «στρατηγικό» σχεδιασμό του, ενώ οι νυν αρχές (πρυτανικές και Συμβούλια) θα συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά. Σε αυτό το Ομόσπονδο Ίδρυμα, που θα ονομασθεί «Αδαμάντιος Κοραής», εντάσσονται το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, η Γεωπονική Σχολή, το Πάντειο και Χαροκόπειο.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τα ΤΕΙ, ανακοινώθηκε η δημιουργία ενός ομόσπονδου Τεχνολογικού Ιδρύματος στην Αθήνα που θα προκύψει από την συνένωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά και των Ανώτατων Σχολών Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης. Παράλληλα, αναβαθμίζεται το Διεθνές Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το οποίο θα συνδεθεί με πανεπιστήμια του εξωτερικού, στα οποία λειτουργούν έδρες ελληνικών σπουδών.

 

Συγχωνεύσεις στα ΑΕΙ της περιφέρειας

Σύμφωνα με το σχέδιο, τα πανεπιστήμια της περιφέρειας με διοικούσες επιτροπές ή λιγότερα από τέσσερα τμήματα απορροφώνται από αλλά πανεπιστήμια. Για παράδειγμα, το πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδος κόβεται στα δύο: τα μισά τμήματά του (της Λαμίας) εντάσσονται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ενώ ένα τμήμα απορροφάται από το Πάντειο.

Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας συγχωνεύεται με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, ενώ δύο τμήματά του μεταφέρονται στην Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ.

Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας απορροφάται από το Πανεπιστήμιο Πατρών.

Ο υπουργός Παιδείας είπε ότι σε όλες τις περιπτώσεις συγχωνεύσεων, διδακτικό και διοικητικό προσωπικό μεταφέρεται στα «μητρικά» Ιδρύματα. Οι φοιτητές τους θα πάρουν το πτυχίο τους από το νέο Ίδρυμα στο οποίο θα ενταχθεί το τμήμα τους, ενώ αν χρειαστεί θα «μετακομίσουν» για την ολοκλήρωση των σπουδών τους.

Συνολικά 97 τμήματα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ συγχωνεύονται ή απορροφώνται (δηλαδή δεν θα δέχονται στο μέλλον εισακτέους), καθώς είχαν χαμηλό βαθμό ενδιαφέροντος ή δεν είχαν καν μόνιμο διδακτικό προσωπικό. Από 63 οι πόλεις που φιλοξενούν πανεπιστήμια μειώνονται στις 51.

 

Αυξάνονται οι εισακτέοι στα ΑΕΙ και μειώνονται στα ΤΕΙ

Στα ΑΕΙ προβλέπεται αύξηση στις θετικές επιστήμες, το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο και τα Οικονομικά και μείωση μόνο στο 1ο επιστημονικό πεδίο (ανθρωπιστικές επιστήμες). Αντίθετα, σε ό,τι έχει να κάνει με τα ΤΕΙ, θα υπάρξει μείωση του αριθμού των εισαχθέντων, ειδικά στο 5ο επιστημονικό πεδίο (Διοίκηση Επιχειρήσεων, Οικονομικά, Τεχνολογικά Πληροφορικής, Μηχανικοί κ.λ.π.). Σε αυτά τα τμήματα οι εισακτέοι από 4.500 μειώνονται σε 2.000. Συνολικά η μείωση δεν θα ξεπεράσει το 4%. Στις ανθρωπιστικές σπουδές, πανελλαδικά, η μείωση των εισακτέων ανέρχεται στους 1.300.

 

Κ. Αρβανιτόπουλος: Βάλαμε συγκεκριμένες προτεραιότητες

Ο υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος, παρουσιάζοντας το πρόγραμμα, είπε: «Εντάσσουμε όλα τα τμήματα σε σχολές, προχωράμε σε συγχωνεύσεις τμημάτων, αλλά και Ιδρύματα με διοικούσες επιτροπές η λιγότερα από τέσσερα τμήματα» και πρόσθεσε: «Από την πρώτη στιγμή βάλαμε συγκεκριμένες προτεραιότητες. Συνεχίσαμε και ολοκληρώσαμε την εφαρμογή ενός νόμου που ψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία. Τα νέα ΔΣ έδωσαν μια ψήφο εμπιστοσύνης στα Ιδρύματά μας. Σε αυτό το ψηφιδωτό τη ανώτερης εκπαίδευσης θα κάνουμε σήμερα το επόμενο βήμα για να αντιμετωπίσουμε τις παθογένειες της».

Ο υπουργός Παιδείας, σημείωσε, ακόμη, ότι «τα τελευταία 25 χρόνια αναπτύχθηκε χάρτης στην ανωτάτη εκπαίδευση που δεν υπάκουε σε αναπτυξιακά κριτήρια, υπήρχε κατακερματισμός γνωστικών αντικειμένων, εξήγαγε άνεργους. Κάθε κρίση ενέχει κίνδυνους, αλλά δίνει και ευκαιρίες. Η χώρα βρίσκεται σε βαθιά κρίση, δεν έχουμε πολυτέλεια χρόνου, παρόλα αυτά ακολουθήσαμε πολιτική διαλόγου με όλους εμπλεκόμενους φορείς. Εκθέσαμε κριτήρια και κανόνες στα κόμματα.

» Καταθέτουμε το νομοσχέδιο, αλλά ο διάλογος συνεχίζεται. Θα το στείλουμε στην ακαδημαϊκοί κοινότητα. Είναι μια εθνική υπόθεση, πρέπει να γίνει συζήτηση ουσίας χωρίς περιχαράκωση από κομματικές ιδιότητες. Στόχοι μας η ενίσχυση της δωρεάν δημόσιας παιδείας, η αναβάθμιση πανεπιστημίων και τη σύνδεση με αναπτυξιακό χάρτη. Η γνώση βέβαια είναι πολύ περισσότερα, αλλά δεν μπορεί και να αποκοπεί από ανάπτυξη και κοινωνία. Απευθυνόμαστε στους φοιτητές μας, την ελληνική οικογένεια, τις τοπικές κοινωνίες, τους παραγωγικούς φορείς».

 

ΣΥΡΙΖΑ: «Σχέδιο συρρίκνωσης»

Σε ανακοίνωσή του το τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει ότι το σχέδιο «Αθηνά» ανακοινώθηκε «με ασφυκτική διορία 45 ημερών προσχηματικής διαβούλευσης» και επιτίθεται στην κυβέρνηση, την οποία κατηγορεί ότι αδιαφορεί «για τα πραγματικά προβλήματα λειτουργίας, εκπαίδευσης και έρευνας στα ΑΕΙ». Συγκεκριμένα, στην ανακοίνωση αναφέρεται:

«Πρόκειται για σχέδιο συρρίκνωσης και αλλοίωσης των Ακαδημαϊκών χαρακτηριστικών της Ανώτατης Εκπαίδευσης εν ονόματι της δημοσιονομικής προσαρμογής στους όρους των Μνημονίων. Η τρικομματική κυβέρνηση αδιαφορώντας για τα πραγματικά προβλήματα λειτουργίας, εκπαίδευσης και έρευνας στα ΑΕΙ που απασχολούν την ακαδημαϊκή κοινότητα, προκρίνει ένα φτηνό λογιστικό σχέδιο περικοπών. Το σχέδιο 'Αθηνά' οργανώνει μια νέα συγκεντρωτική διοικητική υπερδομή, που θα διευκολύνει σε δεύτερη φάση νέες συγχωνεύσεις τμημάτων, την εμπέδωση της εργασιακής ευελιξίας και εξάρτησης διδασκόντων και εργαζομένων. Το σχέδιο 'Αθηνά' συγγράφει το τέλος του μαζικού πανεπιστημίου με τη μείωση του αριθμού των εισακτέων, την περιθωριοποίηση αρχικά των κοινωνικών και ανθρωπιστικών σπουδών υπέρ μιας αποτυχημένης γενικευμένης αγοραίας προσαρμογής της επιστημονικής γνώσης και των τίτλων σπουδών. Ειδικότερα στον κλάδο των ΤΕΙ μεθοδεύεται μια ισοπεδωτική κατάργηση και συγχώνευση τμημάτων και σχολών.

» Ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ επιμένει πως η Ανώτατη Παιδεία οφείλει πρωτίστως να υπηρετεί τις μορφωτικές ανάγκες της κοινωνίας, με τον σεβασμό των συνταγματικών εγγυήσεων της ακαδημαϊκής ελευθερίας και αυτοτέλειας, του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της.

» Όσοι εξέθρεψαν και εκτρέφουν τα προβλήματα των ΑΕΙ είναι εκ των πραγμάτων αναξιόπιστοι για την επίλυση τους. Το έργο της αναμόρφωσης των ΑΕΙ είναι δημοκρατική υπόθεση των ανθρώπων τους και όχι των εντεταλμένων εκκαθαριστών της πολιτικής των Μνημονίων».